wtorek, 19 października 2010

Przypomnienie podstawowych informacji związanych ze sprawdzianem/ egzaminem gimnazjalnym

W związku z dostosowaniem warunków sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego warto pamiętać, że:
Uczniowie mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach
i formie dostosowanych do ich potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych na podstawie:
1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – dotyczy uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie
2. orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania – dotyczy uczniów nauczanych indywidualnie
3. opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej – dotyczy uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dyskalkulia), przy czym opinia uprawnionej poradni psychologiczno-pedagogicznej powinna być wydana nie później niż do końca września danego roku szkolnego, w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu – nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej, w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu – nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.

Uczniowie mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do ich stanu zdrowia na podstawie:

1. zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza – dotyczy uczniów chorych lub niesprawnych czasowo.

Dyrektor szkoły nie może dostosować warunków ani formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego bez wniosku o dostosowanie złożonego przez rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. Dostosowując warunki i formę zgodnie z treścią opinii, orzeczenia lub zaświadczenia, dyrektor nie ma prawa wykroczyć poza formy dostosowań określone przez OKE.

Terminy składania wniosków:
1. W przypadku, gdy podstawę dostosowania stanowi opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub wniosek słuchacza przedkłada się dyrektorowi szkoły wraz z opinią nie później niż 15 października danego roku szkolnego.
2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenia nie trzeba dostarczać dodatkowych dokumentów, chyba, że zawierałyby one dodatkowe informacje niewynikające z orzeczenia.
3. W przypadku, gdy podstawę dostosowania stanowi nagłe zdarzenie losowe, choroba lub czasowa niesprawność, wniosek może zostać złożony w terminie późniejszym, niezwłocznie po stwierdzeniu okoliczności uprawniających do dostosowania.

Dopuszczalne sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego są szczegółowo podane na stronie internetowej OKE Jaworzno.

Zwolnienia:
1. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami mający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być zwolnieni przez dyrektora OKE z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, a uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami mający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy nie rokują nauki w szkole ponadgimnazjalnej, mogą być zwolnieni przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z przystąpienia do egzaminu – na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły

2. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami mający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie potrafią samodzielnie czytać lub pisać, są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do części trzeciej egzaminu.

3. Uczniowie, którzy z powodu szczególnych przypadków losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu/egzaminu lub odpowiedniej części tego egzaminu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, mogą zostać zwolnieni z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu/egzaminu lub odpowiedniej części egzaminu – na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, złożony w porozumieniu z rodzicami ucznia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz